Outsourcing in de civiele bouw heeft zich gepresenteerd als een steeds levensvatbaarder oplossing om het succes van projecten in het gebied te waarborgen. U kunt hiermee immers zorgen voor een grotere voorspelbaarheid van uw werk, lagere kosten en een betere kwaliteit in die taken die niet tot de specialisatie van uw bouwer/inrichter behoren.
Uitbestede dienstverleners investeren in een nichemarkt om een zeer hoog kwaliteitsniveau te behouden en zo de concurrentie te verslaan. Uw bedrijf moet zich richten op zijn kernactiviteiten, zodat sommige taken enigszins over het hoofd kunnen worden gezien.
Als u beter wilt begrijpen hoe outsourcing uw bedrijf kan helpen, volg dan onze post!
Kostenreductie
Het uitbesteden van diensten brengt aanzienlijke kostenbesparingen met zich mee, omdat het de vraag naar veel vaste en variabele kosten – die worden vervangen door één enkel bedrag dat aan de leverancier moet worden betaald – vermindert. Zo hoeft uw bedrijf bijvoorbeeld geen geld uit te geven voor het onderhoud van apparatuur, de opleiding van personeel en veel arbeidskosten die de financiële capaciteit van een project in gevaar brengen.
In plaats daarvan wordt er onderhandeld over een contract waarin beide partijen de voorwaarden met betrekking tot termijnen, bedragen, betalingsvoorwaarden, enz. kunnen combineren. Zelfs bepaalde risico’s die uitsluitend betrekking hebben op de uitvoering van het werk kunnen worden gedeeld, zoals het breken van apparatuur.
Voorspelbaarheid van de financiële toestand van het bouwbedrijf
Zodra de prijzen en voorwaarden zijn onderhandeld, zal de aannemer, op enkele uitzonderingen na, de waarden van de dienst niet meer kunnen wijzigen – tenzij u hiermee akkoord gaat. Daarom is het mogelijk om precies te voorspellen hoeveel de uitbestede taak gedurende het hele project zal kosten.
Maar pas op: dit is alleen mogelijk als u uw bereik zeer goed heeft gedefinieerd, zodat er geen significante veranderingen zijn tijdens de uitvoering.
Meer kwaliteit
Als we het over uitbesteding hebben, zeggen we niet dat je het in elke fase van je werk moet opnemen. In feite zou het alleen moeten worden ingezet bij mensen die niet tot uw bedrijfsexpertise behoren. Met andere woorden, wat uw bedrijf het beste doet, moet in uw handen blijven, terwijl andere nevenactiviteiten moeten worden overgelaten aan degenen die het beter kunnen.
Zo is bijvoorbeeld de installatie van de coating op de meeste bouwplaatsen meestal een delicaat proces. Dus, je moet op zoek gaan naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in deze dienst. Zij hebben wellicht meer ervaren en bekwame medewerkers voor deze functies. Daarnaast kunt u toezicht houden op de uitvoering van de taak en kwaliteit eisen van de aanbieder.
Betere planning
Wanneer u een uitbestedingscontract opstelt, kunt u data voor de voltooiing van de activiteiten opnemen. Dit geeft u meer voorspelbaarheid in het halen van de oorspronkelijke projectdeadlines. Op deze manier zijn er manieren om vertragingen te voorkomen, die zo vaak voorkomen in de bouw.
Om de resultaten van de outsourcing te optimaliseren is het interessant om de betaling van de leverancier te koppelen aan de leveringstermijnen van eerder overeengekomen stappen. Over het algemeen wordt een maandelijkse of periodieke meting gecombineerd, maar dit kan de wendbaarheid van het project verminderen. Daarom is het maken van de betaling in fasen de optie van het grootste voordeel voor de bouwer, die meer kansen zal hebben om zijn schema te zien worden gevolgd.
Bron: Superrenovatie.nl